هرروز زمان زیادی مشغول شنیدن هستیم. درواقع، ۵۵ درصد از روز ما صرف شنیدن میشود و بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار کلمه را میشنویم. جریان گفتن و شنیدن بههمین سادگی نیست. مخاطبان فقط یکپنجم از حرفهای ما را به ذهن میسپارند. بیشتر حرفی که میزنیم، از یک گوش آنها وارد و از گوش دیگر خارج میشود. شاید مردم به ما نگاه کنند و حرفهایمان را بشنوند؛ اما واقعا بهگفتههایمان گوش نمیدهند و آنها را خیلی زود فراموش میکنند.
راز مجذوب نگهداشتن دیگران و موفقیت در بیان مؤثر ایدهها، این است که مردم را به تعامل وادار کنید؛ یعنی آنها را درگیر سخنرانی یا صحبتهای خود کنید. درادامه، پنج نکتهی مهم را برای این هدف به شما یادآوری میکنیم.
اگر به مردم نشان دهید به حرف آنها گوش دادهاید، آنها نیز به شما گوش میدهند؛ پس، باید شواهدی مبنیبر این امر بیاورید. برخی از سخنرانان برای اینکه توجه خود را به حرفهای قبلی مخاطبان ثابت کنند، افکار خود را با چنین جملاتی آغاز میکنند: «همانطورکه امی گفت.» یا «اگر حرفهای مار را جمعبندی کنیم.». گرچه این راهکار مخاطب را درگیر میکند، متأسفانه باعث میشود ایده و افکار شما دنبالهرو ایدهی دیگران بهنظر برسد.
باوجوداین، میتوانید به کمک روشی مؤثرتر به مخاطبان نشان دهید به سخنان آنان گوش دادهاید. بهتر است صحبتهای خود را با چیزی فراتر از صحبت اشخاص قبلی آغاز کنید؛ مثلا اگر میخواهید ایدهی خود را معرفی کنید، میتوانید بگویید: «من با حرف آقای .دربارهی پیشرفت پروژه موافقم و برنامهای برای انجام این کار دارم» یا «من در بخشی از تحقیقاتم، نظر تکتک شما را بهصورت جداگانه جویا شدم و همهی پیشنهادهایتان را به برنامهی بزرگتر خودم اضافه کردم». بدینترتیب، به مخاطبان اعتبار میدهید؛ اما درعینحال، مسئولیت و اعتبار ایدهی خود را نیز حفظ میکنید.
ادامه مطلب رو مطالعه کنید .
ادامه مطلب
درباره این سایت